Rundreiser til Oman

Sur

reiser til Oman

Kart over Gruppereise til Omans høydepunkter

Dag 1. (Lørdag) Skandinavia – Muscat

Flybilletter fra Skandinavia til Muscat. Sen ankomst til flyplassen, mottak og transport til hotellet for overnatting.

Dag 2. (Søndag) Muscat (bytur med Grand Mosque, Muttrah Souq, Al Alam Palace)

I dag begynner vi eventyret i Oman ved å besøke den femte største moskeen i verden, Sultan Qaboos Grand Mosque med sine vakre lysekroner fulle av swarowski-krystaller. Vi blir bedt om å bruke passende klær til dette besøket og til å dekke knær og skuldre. Vi passerer deretter det diplomatiske kvartalet og kommer til Muttrah Souq, landets eldste og største marked. Bygget i tradisjonell stil og med både gamle og nye varer kan vi finne mange funn her. Her selges alt fra sølvsmykker til tradisjonelt utsmykkede beltekniver og i de trange smugene blir vi møtt av duftene av sandeltre og olibanum. Neste stopp er sultanens palass Al Alam, som er flankert av de portugisiske fortene Jalali og Mirani fra 1500-tallet og deretter et museum for tradisjonelle gjenstander hvor vi lærer mer om Muscats historie. Overnatting skjer på hotellet vårt i Muscat. (Frokost og middag inkludert)

Dag 3. (Mandag) Muscat – Wadi Shab – Bimmah Sinkhole – Sur (Dhow Factory)

Det som skiller Oman fra de andre gulfstatene er dens mangfoldige natur, da det er alt fra fjellområder til ørken til tropiske wadier. Vi begynner derfor dagen med å utforske noe av den fantastiske naturen på turen vår gjennom Wadi Shab. Wadi er et arabisk begrep for dal eller dalgang, og i Oman er disse oasene med klart turkist vann et must å besøke. Sammen med guiden vår er vi enige om den beste måten å tilbringe tiden vår her. For eksempel er det muligheten for en svømmetur, så ikke glem å ta med badetøyet ditt. Vi fortsetter deretter forbi det dype feilbassenget Bimmah Sinkhole, en spektakulær geologisk formasjon med asurblått vann og ankommer til slutt kysten og fiskerbyen Sur, som tidligere var den største havnen i Øst-Afrika. De tradisjonelle båtene «dhows» ble bygget her for hånd, et håndverk som nå i stor grad har blitt erstattet av moderne teknologi og vi besøker her utemuseet og det tilhørende verkstedet. Om kvelden har vi muligheten til å besøke skilpaddereservatet Ras Al Jinz mot en ekstra kostnad, hvor vi har den unike muligheten til å se de fantastiske havskilpaddene. Overnatting på hotell i Sur. (Frokost og middag inkludert)

Dag 4. (Tirsdag) Sur – Wadi Bani Khalid – Wahiba Sands

I dag kjører vi langs den utrolig vakre kystlinjen og deretter innover landet før vi når Wadi Bani Khalid, en av Omans vakreste daler og den mest elskede blant turister og lokalbefolkningen. Med sine frodige oaser, palmer og turkise krystallklare fjæresjøer er det lett å forstå hvorfor. Etter hvert nærmer vi oss det bølgende landskapet av gylne sanddyner i Wahiba Sands som tar tankene til gamle campingvogner, vi kjører på høyrygger og gjennom daler og ankommer leiren der en sårt tiltrengt middag venter oss på ørkenens beduiner. Overnatting i ørkenen. (Frokost og middag inkludert)

Dag 5. (Onsdag) Wahiba Sands – Ibra – Jabreen slott og Bahlafortet – Nizwa

I dag, med våre firehjulsdrevne biler, kjører vi gjennom ørkenen til den nærliggende byen Ibra, en av Omans eldste byer og som også huser noen av landets eldste forter og moskeer. Selv om Ibra i dag er en moderne by, har den beholdt sin historiske og tradisjonelle følelse og karakter, og vi beveger oss langt tilbake i tid under vårt besøk her. Byen er også kjent for sitt kvinnemarked som skjer hver onsdag der mennene får sitte ute og drikke et glass te mens markedet fylles av kvinner som selger, kjøper og sosialiserer. På vei til Nizwa besøker vi Omans vakreste slott, Jabreen, som ble bygget på 1600-tallet og var en viktig utdanningsinstitusjon for astrologi og medisin. Vi besøker også Bahlafortet, en av fire historiske festninger i området og en på UNESCOs verdensarvliste. Når vi etter hvert ankommer Nizwa, sjekker vi inn på hotellet for overnatting. (Frokost og middag inkludert)

Dag 6. (Torsdag) Nizwa (Nizwa fort) – Jebel Shams - Al Hambra (Bait Al Safah museum) – Nizwa

Vi våkner opp i Nizwa, Omans kulturhovedstad, og begynner dagen med et besøk i Omans mest besøkte nasjonalmonument Nizwa Fort, bygget på 1600-tallet under Yaruba-dynastiet. Dagen fortsetter med en tur til Jebel Shams, «solfjellet» på arabisk, som er det høyeste fjellet i den arabiske verden og strekker seg 3030 moh. Vi legger oss langs svingete veier ned mot Al Hamra, en 400 år gammel by med sandfargede steinhus omgitt av daddelpalmer, en scene som kunne vært hentet fra en film. På det levende museet Beit Al Safah ser vi bygdekvinnene bruke tradisjonelle metoder for f.eks. fargelegging, sliping og matlaging, og vi får et innblikk i hvordan bygdelivet kan se ut. Her har vi tid til å slappe av og nyte en kopp tradisjonell omansk kaffe med tilhørende dadler før vi returnerer til Nizwa. (Frokost og middag inkludert)

Dag 7. (Fredag) Nizwa (fredagsmarkedet) – Birkat Al Mauz – Muscat - Skandinavia

Etter frokost på hotellet drar vi til det store tradisjonelle fredagsmarkedet. Hver fredag kommer fjellfolket ned til landsbyen for å kjøpe og selge geiter og andre dyr. Markedet er det sentrale møte- og handelsstedet for områdets befolkning og en livlig opplevelse. På vei tilbake til Muscat ved foten av Jebel Akhdar, «det grønne fjellet», ligger Birkat Al Mauz, et magisk sted hvor vi kan vandre blant ruinene av den forlatte landsbyen omgitt av dataforplantninger og av Aflaj, et irrigasjonssystem som har vært her siden år 500 og nå på UNESCOs verdensarvliste. Vi kommer til slutt til Muscat hvor vår fantastiske reise slutter. Vi tar en transport til flyplassen for en tur/retur til Skandinavia eller til hotellet vårt hvis vi ønsker å utvide turen med f.eks. sol og bad. (Frokost inkludert)

Se priser & forespørsler om tilbud