Petra

Masada

reise til israel

Kart over Gruppereise til Israels gullkorn med Jordan og Petra

Dag 1. (Søndag) Skandinavia – Tel Aviv

Fly fra Skandinavia til Tel Aviv lufthavn der vi blir møtt av en representant som tar oss til hotellet vårt i Tel Aviv for overnatting.

Dag 2. (Mandag) Tel Aviv – Beer Sheba – Masada (utgravninger, kong Herodes palass, synagogen, badehuset) – Dødehavet – Jerusalem

Om morgenen møter vi guiden vår og kjører sørover, forbi byene Ashdod og Ashkelon, til Beer Sheba for et kort besøk i hovedstaden i Negev-ørkenen. Vi fortsetter via Arad til Masada – Israels fremste arkeologiske park. En taubane bringer oss opp for et besøk som gir innsikt i ritualene, politikken og kulturen til menneskene som bodde i denne ørkenfestningen, som var det siste setet for den jødiske Zealots under krigen mot romerne. Vi besøker utgravninger, Herodes palass, synagogen og det tidligere badehuset, og nyter også den fantastiske utsikten over de romerske leirene og Dødehavet. Etter dette vil vi besøke jordens laveste punkt, Dødehavet, verdens salteste innsjø og med en vannoverflate på omtrent 422 meter under havoverflaten. Hvis været tillater det, kan vi prøve selv hvordan det føles å flyte, nesten vektløs, på det saltrike mineralvannet. Vi passerer deretter oasen Ein Gedi og Judean Desert for å komme til Jerusalem, hvor vi overnatter. (Frokost inkludert)

Dag 3. (Tirsdag) Jerusalem (Shrine of the Book, Ein Karem, Yad Vashem) – Betlehem (Fødselskirken, Manger Square) – Jerusalem

Vi begynner dagen på Det israelske nasjonalmuseets Shrine of the Book med de berømte Dødehavsrullene og besøker deretter den vakkert renoverte modellen av den heroiske byen Jerusalem, som kan dateres tilbake til det andre tempelets tid. Etter dette har vi tid til å oppleve den pittoreske landsbyen Ein Karem i den sørvestlige delen av Jerusalem, som er av stor betydning for kristne tradisjoner, fordi det tradisjonelt blir sett på som fødestedet til Johannes. Yad Vashem er det offisielle minnestedet for de jødiske ofrene for Holocaust, som er vårt neste besøk. Det ble bygget i 1953 og ligger ved foten av Mount Hertzl. Dagens siste besøk før vi returnerer til hotellet i Jerusalem finner vi i Betlehem – Fødselskirken der Jesus sies å ha blitt født og Manger Square. Overnatting på hotellet i Jerusalem. (Frokost inkludert)

Dag 4. (Onsdag) Jerusalem (Vestmuren, Tempelhøyden, Via Dolorosa, Den hellige gravkirke, Mount Zion med kong Davids grav, Oljeberget, Getsemanehagen, Mahane Yehuda)

Vi går inn i den gamle byen Jerusalem hvor vi ser Vestmuren og selve stedet for det andre templet, Tempelhøyden. Vi går veien til korset, via Via Dolorosa, til Calvary og Den hellige gravs kirke, hvor både korsfestelsen og oppstandelsen sies å ha funnet sted. Mot sørvest, rett utenfor gamlebyen, ligger Mount Zion med kong Davids grav og rommet der det siste måltidet fant sted. Fra toppen av Oljeberget får vi en sjanse til å oppleve den spektakulære panoramautsikten over Jerusalem, som er en hellig by for tre av verdens store religioner – kristendommen, jødedommen og islam. Etter det besøker vi hagen til Getsemane der det sies at Judas forrådte Jesus, etterfulgt av et besøk på det største åpne markedet i Israel, Mahane Yehuda, i hjertet av Jerusalem. Der kan vi oppleve smaker, dufter, farger og leverandørers kommunikasjon med folkemengdene før vi returnerer til hotellet vårt i Jerusalem. (Frokost inkludert)

Dag 5. (Torsdag) Jerusalem – Jeriko - Beit Shean (romerske ruiner) – Nasaret (bl.a. Bebudelseskirken) – Safed (kort bytur) – Galilea

Dagen begynner med å forlate Jerusalem for å sette kursen nordover til utgravningene av den vakkert bevarte romerske byen Beit Shean. På veien passerer vi den eldste byen i verden, Jeriko, samt Jordan-dalen og de nye bosettingene. Vi fortsetter til Nasaret for å besøke Bebudelseskirken og hellige kristne steder, fulgt av byen Safed – Kabbalah og sentrum for jødisk mystisisme, og vandrer langs de vakre gatene rundt kunstnerkolonien. Vi overnatter på hotell i Galilea. (Frokost og middag inkludert)

Dag 6. (Fredag) Galilea – Golanhøydene (vingård) – Genesaretsjøen (Saligprisningenes fjell, Tabgha, Tiberias)

Vi passerer Banias – kilden til Jordanelven, tidligere syriske festningsverk og drusiske landsbyer på vei til Golanhøydene. Vi stopper ved en israelsk vingård, der utsikten er utrolig, og vi blir kjent med samlingen av fine og uvanlige viner, vinsmaker og lærer mer om prosessen med vinproduksjon. Etter dette går vi ned til kysten av Genesaretsjøen for å besøke nærliggende Saligprisningenes fjell, der Jesus sies å ha holdt den berømte Bergprekenen etterfulgt av et besøk i ruinene av den gamle synagogen. Vi besøker også Tabgha, der miraklet skjedde da fisk og brød ble mangedoblet og fortsetter til Tiberias for en kort omvisning i det gamle senteret for jødisk læring. Man kan deretter velge å seile over Genesaretsjøen for å oppleve roen og omgivelsene som knapt har endret seg de siste 2000 årene (mot en ekstra kostnad). Vi drar tilbake til hotellet vårt i Galilea for å overnatte. (Frokost og middag inkludert)

Dag 7. (Lørdag) Galilea – Acre (middelalderske festninger og slott) – Haifa (kort bytur) – Caesarea (kort bytur) – Tel Aviv (kort bytur)

Etter frokost kjører vi gjennom åsene i Galilea, vestover mot Acre (Akko) for å besøke de berømte festningene og middelalderfestningene som er her, etterfulgt av en tur til Haifa hvor vi klatrer opp på Karmelfjellet for å få panoramautsikt over byen. Derfra ser vi Baha'i Shrine, den persiske hagen og Haifa bay. Vi fortsetter langs Middelhavskysten til Ceasarea, kjent som Herodes den store mesterverk, for å besøke det romerske teatret og festningen fra korstogene og fortsetter deretter til Tel Aviv-Jaffa for en kort omvisning i byen. Overnatting på et hotell i Tel Aviv. (Frokost inkludert)

Dag 8. (Søndag) Tel Aviv – Jerash (romerske ruiner) – Amman (kort sightseeingtur)

Vi kjører fra Tel Aviv og Jerusalem til Sheikh Hussein-grensekontroll for å komme inn i Jordan. Det første stoppet er Jerash, en by i Decapolis, som ligger 45 kilometer nord for Amman på de fruktbare høydene i Gilaed. Der besøker vi den gamle romerske byen med brosteinsbelagte gater, badene og bakken på toppen av templet. Vi avslutter dagen med å besøke Amman for en panoramisk sightseeingtur i Jordans hovedstad, hvor vi også overnatter. (Frokost inkludert)

Dag 9. (Mandag) Amman – Petra

Etter en tidlig frokost forlater vi hotellet og drar sørover til Wadi Musa, den moderne landsbyen Petra. Vi rir på hest til dalinngangen Siq og går deretter til Petra, kjent som den røde steinens by, den eldgamle hovedstaden i nabateerne fra 300-tallet f.Kr. til 200-tallet etter Kristus. Vi besøker de mest interessante monumentene som skattekammeret, El Khazneh (en nabateisk kongegrav), feltet av graver, obelisker og alteret (Al Madhabah) som vi kan se hele steinbyen fra. Vi overnatter i Petra. (Frokost inkludert)

Dag 10. (Tirsdag) Petra – Madaba og Mount Nebo – Tel Aviv

Vi kjører nordover til Madaba, kjent som Mosaic City, for å besøke restene av den bysantinske kirken med det urgamle mosaikkartet på gulvet. Det er den eldste originalen av kartografisk skildring av mosaikkartet over det hellige land og Jerusalem. Vi fortsetter ti kilometer til Nebo-fjellet, hvor Moses så det lovede land og hvorfra vi ser Jordan-dalen, Jeriko og Dødehavet. Til slutt kjører vi til grensen og går tilbake til Tel Aviv og overnatter der. (Frokost inkludert)

Dag 11. (Onsdag) Tel Aviv – Skandinavia

Transport til flyplassen for fly hjem til Skandinavia. (Frokost inkludert)

Se priser & forespørsler om tilbud