rundreiser til Oman med orienttravel

Rundreiser til Oman

reiser til Oman med Orienttravel

Kart over Gruppereise til eventyrlige Oman

Dag 1. (Søndag) Skandinavia – Muscat

Flybilletter fra Skandinavia til Muscat. Sen ankomst til flyplassen, mottak og transport til hotellet for overnatting.

Dag 2. (Mandag) Muscat (bytur med Grand Mosque, Muttrah Souq, Al Alam Palace og båttur)

I dag begynner vi eventyret vårt i Oman ved å besøke den femte største moskeen i verden, Sultan Qaboos Grand Mosque. Vi passerer det diplomatiske kvartalet og kommer til Muttrah Souq, landets eldste og største marked. Bygget i tradisjonell stil og med både gamle og nye varer kan vi finne mange funn her. Her selges alt fra sølvsmykker til tradisjonelt utsmykkede beltekniver og i de trange smugene blir vi møtt av duftene av sandeltre og olibanum. Neste stopp er sultanens palass Al Alam, som er flankert av de portugisiske fortene Jalali og Mirani fra 1500-tallet og deretter et museum for tradisjonelle gjenstander hvor vi lærer mer om Muscats historie. For å avslutte denne dagen på beste måte, drar vi på en båttur mens vi nipper til vår første kopp «kahwa», tradisjonell omansk kaffe og deler våre opplevelser av dagen med hverandre. (Frokost og lunsj inkludert)

Dag 3. (Tirsdag) Muscat – Wadi Shab & Wadi Tiwi – Bimmah Sinkhole – Sur (Dhow Factory) – Ras Al Hadd (Ras Al Jinz skilpaddereservat)

Det som skiller Oman fra de andre gulfstatene er dens mangfoldige natur, da det er alt fra fjellområder til ørken til tropiske wadier. Vi begynner derfor dagen med å utforske noe av den fantastiske naturen på turen vår gjennom Wadi Shab og Wadi Tiwi. Wadi er et arabisk begrep for dal eller dalgang, og i Oman er disse oasene med klart turkist vann et must å besøke. Sammen med guiden vår er vi enige om den beste måten å tilbringe tiden vår her. For eksempel er det muligheten for en svømmetur, så ikke glem å ta med badetøyet ditt. Vi fortsetter deretter forbi det dype feilbassenget Bimmah Sinkhole, en spektakulær geologisk formasjon med asurblått vann og ankommer til slutt kysten og fiskerbyen Sur, som tidligere var den største havnen i Øst-Afrika. De tradisjonelle båtene «dhows» ble bygget her for hånd, et håndverk som nå i stor grad har blitt erstattet av moderne teknologi og vi besøker her museet og det tilhørende verkstedet. På ettermiddagen sjekker vi inn på hotellet vårt i Ras Al Hadd og har tid til å ta det med ro og spise middag før kveldens utflukt til skilpaddereservatet Ras Al Jinz hvor vi har den unike muligheten til å se de fantastiske havskilpaddene. Det er opptil 100 000 havskilpadder hvert år som legger eggene sine på stranden, og dette er et viktig sted for hele verdens havskilpadder. I morgentimene graver nyklekte skilpadder seg opp av sanden for å komme til sjøen der de bor mellom 30 og 50 år før de blir kjønnsmodne og kommer tilbake til dette stedet for å avslutte sirkelen. (Frokost og middag inkludert)

Dag 4. (Onsdag) Ras Al Hadd – Wadi Bani Khalid – Wahiba Sands

I dag kjører vi langs den utrolig vakre kystlinjen og deretter innover landet før vi når Wadi Bani Khalid, en av Omans vakreste daler og den mest elskede blant turister og lokalbefolkningen. Med sine frodige oaser, palmer og turkise krystallklare fjæresjøer er det lett å forstå hvorfor. Etter hvert nærmer vi oss det bølgende landskapet av gylne sanddyner i Wahiba Sands som tar tankene til gamle campingvogner, vi kjører på høyrygger og gjennom daler og ankommer leiren der en sårt tiltrengt middag venter oss på ørkenens beduiner. Overnatting i ørkenen. (Frokost og middag inkludert)

Dag 5. (Torsdag) Wahiba Sands – Ibra – Jebel Al Akhdar – Birkat Al Mauz - Nizwa

I dag, med våre firehjulsdrevne biler, kjører vi gjennom ørkenen til den nærliggende byen Ibra, en av Omans eldste byer og som også huser noen av landets eldste forter og moskeer. Selv om Ibra i dag er en moderne by, har den beholdt sin historiske og tradisjonelle følelse og karakter, og vi beveger oss langt tilbake i tid under vårt besøk her. Vi fortsetter deretter reisen vår til Jebel Al Akhdar, som betyr «det grønne fjellet» på arabisk. Jebel Al Akhdar regnes for å være det mest fruktbare området i landet og her vokser mange forskjellige typer frukt, planter og blomster. Her lages for eksempel det omanske rosevannet av en spesielt velduftende rose, og rosevannet regnes som et av de reneste i verden og brukes i alt fra matlaging og bakst til skjønnhetsprodukter. Fra Saiq-platået har vi en fantastisk utsikt over fjellene, og hvis tiden tillater det har vi muligheten til å gå gjennom fjellbygdene. Ved foten av fjellene ligger Birkat Al Mauz, et magisk sted spesielt i skumringen. Her kan vi vandre mellom ruinene av den forlatte landsbyen omgitt av daddelgårder og av Aflaj, et irrigasjonssystem som har eksistert her siden år 500 og nå er på UNESCOs verdensarvliste. Vi drar videre til Nizwa hvor vi sjekker inn på hotellet for overnatting. (Frokost og middag inkludert)

Dag 6. (Fredag) Nizwa (fredagsmarkedet, Nizwa fort, Jabreen og Bahla fort) – Al Hambra (Bait Al Safah museum) – Jebel Shams

Vi våkner i Nizwa, Omans kulturhovedstad. Etter frokost på hotellet drar vi til det store tradisjonelle fredagsmarkedet. Hver fredag kommer fjellfolket ned til landsbyen for å kjøpe og selge geiter og andre dyr. Markedet er det sentrale møte- og handelsstedet for områdets befolkning og en livlig opplevelse. Etter det besøker vi Omans mest besøkte nasjonalmonument, Nizwa-fortet, som ble bygget på 1600-tallet under Yaruba-dynastiet. Et annet vakkert slott, Jabreen og et annet UNESCO-sted, Bahla fortet (bare fotostopp), ligger på veien til Al Hamra, en 400 år gammel by med sandfargede steinhus omgitt av daddelpalmer, en scene som kunne vært tatt direkte fra en film. På det levende museet Beit Al Safah ser vi bygdekvinnene bruke tradisjonelle metoder for f.eks. fargelegging, sliping og matlaging, og vi får et innblikk i hvordan bygdelivet kan se ut. Vest for Al Hamra ligger den svingete veien til Jebel Shams, «solfjellet» på arabisk, som er det høyeste fjellet i den arabiske verden og strekker seg 3030 moh. Å kjøre til toppen er et eventyr i seg selv, og vi koser oss med omgivelsene når vi passerer landsbyen Ghul med sine grønne fjellterrasser i Omans Grand Canyon. Innerst i den dype dalen nyter vi den fantastiske utsikten før vi sjekker inn på fjellstedet vårt til middag og overnatting. (Frokost, lunsj og middag inkludert)

Dag 7. (Lørdag) Jebel Shams – As Sab – Bilad Sayt – Nakhal (varme kilder og Nakhal fort) – Muscat - Skandinavia

En god grunn til å stå opp tidlig er en «balkongvandring» til den pittoreske forlatte landsbyen As Sab på toppen av fjellet før vi drar tilbake til Muscat. På veien stopper vi i landsbyen Bilad Sayt etterfulgt av en off-road-tur gjennom Wadi Bani Awf. Vi besøker de varme kildene i Nakhal og kan ta en spasertur rundt fortet og de vakre omgivelsene før vi endelig kommer til Muscat hvor vår fantastiske reise slutter. Vi får transport til flyplassen for en tur/retur til Skandinavia eller til hotellet vårt hvis vi ønsker å utvide turen med f.eks. sol og bading. (Frokost inkludert)

Se priser & forespørsler om tilbud