Giza

reiser til egypt med orienttravel

Luxor

Giza

reiser til egypt - reise til egypt

reiser til egypt

rundreiser til egypt

Memnostoderna

reiser til egypt med orienttravel

Kart over Cruise på Nilen med Kairo og Alexandria

Dag 1. Skandinavia - Kairo

Fly fra Skandinavia til Egypt. Ankomst til Kairo hvor vi møtes i ankomstterminalen av representanten vår som tar oss til hotellet vårt hvor vi sjekker inn for overnatting. (Måltid på flyreisen inkludert)

Dag 2. Kairo – Alexandria hele dagen (Al Montaza-palasset – det berømte biblioteket – Katakombene) – Kairo

Vi spiser frokost tidlig på hotellet og tar en buss til det vakre Alexandria ved Middelhavet. I løpet av dagen besøker vi Al Montaza-palasset, det berømte biblioteket og katakombene 35 meter under bakken, som er den største kjente romerske gravplassen i Egypt og har en blanding av gresk-romersk og faraonisk stil. Vi opplever solnedgangen ved sjøen før vi kjører med buss eller bil tilbake til Kairo. (Frokost og lunsj inkludert)

Dag 3. Kairo – Nilen-cruise – Luxor (Karnaktemplet – Luxortemplet)

Om morgenen utforsker vi den vestlige bredden av Luxor og besøker Kongenes dag og Dronningenes dal med de faraoniske steingravene. Vi besøker deretter Hatcheps-templet og de kolossale Memnonstøttene som imponerer med størrelsen. Vi fortsetter reisen og nyter ettermiddagen ombord med en fortryllende utsikt og kommer etter hvert til slusene i Esna der vi sluser. Når vi kommer fram til Edfu legger vi til for natten. (Helpensjon)

Dag 4. Nilen-cruise – Luxor (Kongenes dal – Dronningenes dal – Hatshepsuttemplet – Memnonstøttene) – Esna - Edfu

Det første besøket på denne dagen blir gjort ved templet i Edfu. Dette templet ble bygget mellom 237 f.Kr. og 57 f.Kr. og er dedikert til guden Horus, en av de viktigste gudene i den gamle egyptiske religionen. Deretter tar vi en rask tur til Kom Ombo, et tempel viet til krokodilleguden Sobek og guden Haroeris. Om kvelden ankommer vi Aswan hvor vi legger til for natten. (Helpensjon)

Dag 5. Edfu (Horustemplet) – Kom Ombo (krokodilleguden Sobek og guden Haroeris tempel) – Aswan

I Aswan ser vi Dronning Hatshepsuts uferdige obelisk og den fascinerende dammen på Nilen. Oppstrøms danner dammen den store Nasser-sjøen, som strekker seg flere hundre kilometer sør nedover grensen til Sudan, og nedstrøms regulerer demningen strømmen av vann til Nildeltaet med sine rike dyrkingsområder. På en øy i Nilen like sør for Aswan besøker vi det vakre Philaetemplet. Vi tar en tradisjonell felucca-båttur hvor vi kan se Agha Khan-mausoleet. (Helpensjon)

Dag 6. Aswan (den uferdige obelisken i Aswan – den høye dammen – Philaetemplet – seiltur med felucca)

Dag 7. Aswan – Kairo heldag (de store pyramidene and sfinxen – det egyptiske museet – citadellet og Alabastermoskeen – basarene i Khan El Khalili)

Dag 8. Kairos eldste nabolag (hengende kirken – Ben Ezra-synagogen – den romerske festningen) - Skandinavia

Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet og drar til Kairos eldste nabolag hvor vi blant annet besøker den hengende kirken, Ben Ezra-synagogen og den romerske festningen for deretter å kjøre til flyplassen og fly hjem til Skandinavia. (Frokost og måltid på flyreisen inkludert)

Se priser & forespørsler om tilbud